Hejt w dzisiejszych czasach cyfryzacji i internetu staje się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym, ale jest przede wszystkim czymś niezwykle niebezpiecznym. Zapewne gdyby nie postęp technologiczny, takie pojęcie nigdy nie wykształciłoby się, a może nawet w ogóle nie powstało.
Czym w ogóle jest hejt? W słowniku języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/sjp/;5580544) hejt został zdefiniowany jako „obraźliwy lub agresywny komentarz zamieszczony w Internecie”. Z kolei DobrySlownik.pl mianem hejtera określa osobę, która „umieszcza w Internecie wpisy, w których źle o kimś (rzadziej o czymś) pisze, obrażając tego kogoś i nie zamieszczając przy tym żadnej rzeczowej krytyki” (https://dobryslownik.pl/slowo/hejter/218709).
Hejt może mieć postać jednorazowej wypowiedzi opublikowanej w sieci, ale również może przybrać charakter ciągły i powtarzalny. Hejt może prowadzić lub być ukierunkowany na zdyskredytowanie danej osoby lub pozbawienie go wiarygodności. Stąd też częstymi ofiarami hejtu padają osoby publiczne.
Hejt staje się szczególnie niebezpieczny, gdy zawiera w sobie fałszywe lub poniżające informacje, które mogą być później przekazywane kolejnym osobom bądź publikowane na łamach kolejnych stron internetowych.
Problem hejtu wynika przede wszystkim z niskiej świadomości społecznej, i mówimy tu zarówno o zachowaniu norm prawnych, jak i o zwykłej kulturze osobistej w zakresie wypowiadania się przez użytkowników internetu. Panuje często przekonanie, że siedząc wygodnie w domu przed komputerem i pisząc obraźliwe, a nawet naruszające prawo komentarze – jesteśmy bezpieczni, bo teoretycznie internet gwarantuje anonimowość. Oczywiście tylko teoretycznie, ponieważ każdy użytkownik internetu – wcześniej czy później może zostać „namierzony” i może odpowiedzieć na swoje czyny.
Jak więc walczyć z hejtem? Czy przyjąć zasadę, że na głupie czy obraźliwe komentarze lepiej nie odpowiadać, bo inteligentny odbiorca i tak dokona właściwej oceny, czy lepiej wejść – choćby w jednorazową polemikę i w ten sposób odnieść się do wpisu hejtera? Naszym zdaniem nie ma złotego środka. Każde działanie hejtera należy oceniać indywidualnie i na tej podstawie dobierać odpowiednie działania zaradcze. Wiele zależy od treści umieszczonej przez hejtera, w szczególności czy treść ta może nosić znamiona czynu zabronionego w rozumieniu Kodeksu karnego. Nie można bowiem pozostawić bez odpowiedniej reakcji wpisów, które mogą zawierać groźbę karalną bądź takich, które w skrajny i ewidentny sposób naruszają nasze dobra osobiste.
Oczywiście czasami trudno jest filtrować internet pod kątem obraźliwych wpisów i na bieżąco je kontrolować, dlatego warto zadbać o swój prywatny czy zawodowy wizerunek – wykorzystując w tym celu media społecznościowe albo poprzez swoją stronę internetową. W mediach możemy w szczególności zabierać głos w sprawie komentarzy czy wpisów, które mogą być nieprawdziwe i obraźliwe. Warto również budować swój wizerunek w sieci przy współpracy z profesjonalnymi podmiotami. Kancelaria Prawna Konsumo oferuje kompleksowe usługi w zakresie monitorowania opinii w internecie, zwalczania hejtu i w zakresie kształtowania wizerunku w mediach społecznościowych przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi prawnych.