Jak walczyć z hejtem?

kosnument poszkodowany przez towarzystwo ubezpieczeniowe

Hejt w dzisiejszych czasach cyfryzacji i internetu staje się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym, ale jest przede wszystkim czymś niezwykle niebezpiecznym. Zapewne gdyby nie postęp technologiczny, takie pojęcie nigdy nie wykształciłoby się, a może nawet w ogóle nie powstało.

Czym w ogóle jest hejt? W słowniku języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/sjp/;5580544) hejt został zdefiniowany jako „obraźliwy lub agresywny komentarz zamieszczony w Internecie”. Z kolei DobrySlownik.pl mianem hejtera określa osobę, która „umieszcza w Internecie wpisy, w których źle o kimś (rzadziej o czymś) pisze, obrażając tego kogoś i nie zamieszczając przy tym żadnej rzeczowej krytyki” (https://dobryslownik.pl/slowo/hejter/218709).

Hejt może mieć postać jednorazowej wypowiedzi opublikowanej w sieci, ale również może przybrać charakter ciągły i powtarzalny. Hejt może prowadzić lub być ukierunkowany na zdyskredytowanie danej osoby lub pozbawienie go wiarygodności. Stąd też częstymi ofiarami hejtu padają osoby publiczne.

Hejt staje się szczególnie niebezpieczny, gdy zawiera w sobie fałszywe lub poniżające informacje, które mogą być później przekazywane kolejnym osobom bądź publikowane na łamach kolejnych stron internetowych.

Problem hejtu wynika przede wszystkim z niskiej świadomości społecznej, i mówimy tu zarówno o zachowaniu norm prawnych, jak i o zwykłej kulturze osobistej w zakresie wypowiadania się przez użytkowników internetu. Panuje często przekonanie, że siedząc wygodnie w domu przed komputerem i pisząc obraźliwe, a nawet naruszające prawo komentarze – jesteśmy bezpieczni, bo teoretycznie internet gwarantuje anonimowość. Oczywiście tylko teoretycznie, ponieważ każdy użytkownik internetu – wcześniej czy później może zostać „namierzony” i może odpowiedzieć na swoje czyny.

Jak więc walczyć z hejtem? Czy przyjąć zasadę, że na głupie czy obraźliwe komentarze lepiej nie odpowiadać, bo inteligentny odbiorca i tak dokona właściwej oceny, czy lepiej wejść – choćby w jednorazową polemikę i w ten sposób odnieść się do wpisu hejtera? Naszym zdaniem nie ma złotego środka. Każde działanie hejtera należy oceniać indywidualnie i na tej podstawie dobierać odpowiednie działania zaradcze. Wiele zależy od treści umieszczonej przez hejtera, w szczególności czy treść ta może nosić znamiona czynu zabronionego w rozumieniu Kodeksu karnego. Nie można bowiem pozostawić bez odpowiedniej reakcji wpisów, które mogą zawierać groźbę karalną bądź takich, które w skrajny i ewidentny sposób naruszają nasze dobra osobiste.

Oczywiście czasami trudno jest filtrować internet pod kątem obraźliwych wpisów i na bieżąco je kontrolować, dlatego warto zadbać o swój prywatny czy zawodowy wizerunek – wykorzystując w tym celu media społecznościowe albo poprzez swoją stronę internetową. W mediach możemy w szczególności zabierać głos w sprawie komentarzy czy wpisów, które mogą być nieprawdziwe i obraźliwe. Warto również budować swój wizerunek w sieci przy współpracy z profesjonalnymi podmiotami. Kancelaria Prawna Konsumo oferuje kompleksowe usługi w zakresie monitorowania opinii w internecie, zwalczania hejtu i w zakresie kształtowania wizerunku w mediach społecznościowych przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi prawnych.

Sprawdź pozostałe publikacje

Najnowsze artykuły

Kredyt konsumencki

Kredyt darmowy – uprawnienie konsumenta

Kredyt darmowy to w uproszczeniu mówiąc sankcja wobec kredytodawcy za naruszenie niektórych przepisów ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. Powoduje ona, że kredytobiorca nie jest zobowiązany do zapłaty odsetek oraz innych

Czytaj więcej »
Inne

Szybsza spłata kredytu – wady i zalety

Mając kredyt, wiele osób z pewnością zastanawia się nad możliwością jego szybszej spłaty – częściowej czy całościowej. W tym zakresie pojawia się wiele pytań. W szczególności, czy szybsza spłata kredytu jest dopuszczalna i zgodna z

Czytaj więcej »
Inne

Niedozwolone praktyki Santander Consumer Bank S.A.

W dniu 30 grudnia 2021 r. Prezes Urzędu Ochrony i Konkurencji wydał decyzję nakładającą karę pieniężną w wysokości 44 mln zł na Santander Consumer Bank S.A. (źrodło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18195) Jakie zarzuty postawił Prezes UOKiK? W wielu

Czytaj więcej »
Inne

Antywindykacja

Antywindykacja jest pojęciem, które wykształciło się w odpowiedzi na działania windykacyjne stosowane przez firmy windykacyjne oraz inne podmioty, które dochodzą swoich roszczeń z rozmaitych tytułów prawnych np. z tytułu pożyczki czy kredytu. Windykacja – ze

Czytaj więcej »
Kredyt konsumencki

Wcześniejsza spłata kredytu Alior Bank

Alior Bank jest jednym z wielu banków działających na polskim rynku, które udzielają kredytów konsumenckich. Mając odpowiednią zdolność kredytową można liczyć zapewne na kwotę sięgającą kilkadziesiąt tysięcy złotych, a nawet więcej. Przed podpisaniem umowy kredytowej

Czytaj więcej »
Kredyt hipoteczny

Restrukturyzacja kredytu

Restrukturyzacja kredytu jest instytucją regulowaną przez przepisy Prawa Bankowego (art. 75c) , która znajduje coraz szersze zastosowanie w praktyce. Ma to związek z problemami finansowymi nie tylko konsumentów, ale i przedsiębiorców, co jest podyktowane między

Czytaj więcej »

Przeglądaj po kategoriach

Kredyt konsumencki

Kredyt konsumencki

Kredyt darmowy – uprawnienie konsumenta

Kredyt darmowy to w uproszczeniu mówiąc sankcja wobec kredytodawcy za naruszenie niektórych przepisów ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. Powoduje ona, że kredytobiorca nie jest zobowiązany do zapłaty odsetek oraz innych

Czytaj więcej »

Kredyt hipoteczny

Inne

Szybsza spłata kredytu – wady i zalety

Mając kredyt, wiele osób z pewnością zastanawia się nad możliwością jego szybszej spłaty – częściowej czy całościowej. W tym zakresie pojawia się wiele pytań. W szczególności, czy szybsza spłata kredytu jest dopuszczalna i zgodna z

Czytaj więcej »
Kredyt hipoteczny

Restrukturyzacja kredytu

Restrukturyzacja kredytu jest instytucją regulowaną przez przepisy Prawa Bankowego (art. 75c) , która znajduje coraz szersze zastosowanie w praktyce. Ma to związek z problemami finansowymi nie tylko konsumentów, ale i przedsiębiorców, co jest podyktowane między

Czytaj więcej »

Odszkodowania

Oddłużanie

Inne

Antywindykacja

Antywindykacja jest pojęciem, które wykształciło się w odpowiedzi na działania windykacyjne stosowane przez firmy windykacyjne oraz inne podmioty, które dochodzą swoich roszczeń z rozmaitych tytułów prawnych np. z tytułu pożyczki czy kredytu. Windykacja – ze

Czytaj więcej »

Prawa osób niepełnosprawnych

Upadłość konsumencka

Inne

Inne

Szybsza spłata kredytu – wady i zalety

Mając kredyt, wiele osób z pewnością zastanawia się nad możliwością jego szybszej spłaty – częściowej czy całościowej. W tym zakresie pojawia się wiele pytań. W szczególności, czy szybsza spłata kredytu jest dopuszczalna i zgodna z

Czytaj więcej »
Inne

Niedozwolone praktyki Santander Consumer Bank S.A.

W dniu 30 grudnia 2021 r. Prezes Urzędu Ochrony i Konkurencji wydał decyzję nakładającą karę pieniężną w wysokości 44 mln zł na Santander Consumer Bank S.A. (źrodło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18195) Jakie zarzuty postawił Prezes UOKiK? W wielu

Czytaj więcej »
Scroll to Top